چاپ کردن این صفحه
راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی در حوزه تولیدمثل دام سنگین در پژوهشگاه ابن‌سینا

راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی در حوزه تولیدمثل دام سنگین در پژوهشگاه ابن‌سینا

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی- ابن‌سینا، این مجموعه طی مراسمی که امروز با حضور جناب آقای دکتر مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی برگزار شد، نخستین مرکز منش (مرکز نوآوری و شتابدهی) در حوزه فناوری‌های نوین تولیدمثلی در دام‌های سنگین کشور را افتتاح کرد.
در این مراسم، دکتر مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی کشور، ضمن ابراز خرسندی از پیشرو بودن این نهاد انقلابی در حوزه تولید مثل دام سنگین اصلاح نژاد شده و تأثیری مهمی که بر رشد اقتصادی کشور خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد که با همت پژوهشگاه ابن‌سینا، پروژه تولید مثل دام سنگین در واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی کشور بر اساس ظرفیت‌های هر استان در رشد گونه‌های مختلف دامی، بسط داده شود و بر لزوم انجام این امر تأکید کرد.

دکتر محمد رضا صادقی، رییس پژوهشگاه ابن‌سینا نیز اذعان داشت: این مرکز نخستین مرکز منش (مرکز نوآوری و شتابدهی) در کشور است که در حوزه تولید مثل دام‌های سنگین (گاو، گاومیش، شتر و...) فعالیت می‌کند.

وی در ادامه افزود: ایده راه‌اندازی این مرکز از آنجا شکل گرفت که مرکز بایوفارم پژوهشگاه ابن‌سینا همواره مراجعانی داشت که ایده‌های خوبی در حوزه دام سنگین داشتند، امت نیازمند امکانات و فضاهایی بودند که هم بتوانند طرح‌های نوآورانه خود را در آن اجرا کنند و هم بتوانند با استفاده از موقعیت و اعتبار پژوهشگاه ابن‌سینا در صنعت، دریافت مجوزهای مورد نظر خود را تسریع کنند. همچنین، نیاز به تعدادی دام (اغلب، نژادهای غیرممتاز به لحاظ ژنتیکی) برای انجام پروژه های پژوهشی خود داشتند که در صورت آسیب دام‌ها، هزینه زیادی به آنها و پژوهشگاه وارد نشود. این ضرورت‌ها در نهایت به شکل‌گیری این مرکز نوآوری و شتابدهی انجامید.

دکتر ابوالفضل شیرازی، استاد تمام بیوتکنولوژی تولیدمثل و مدیر گروه جنین‌شناسی و آندرولوژی
پژوهشگاه ابن‌سینا نیز ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای پژوهشگاه ابن‌سینا درباره روند تثبیت فناوری‌های تولید جنین آزمایشگاهی دام‌های سنگین، از جمله گاو، گاومیش و شتر، گفت: پس از تثبیت فناوری‌ تولید مثل گاوهای نژاد برتر و ارائه خدمات در این حوزه به صنعت دامپروری کشور، هم‌اکنون فناوری تولید جنین‌های آزمایشگاهی گاومیش‌های اصلاح نژاد شده تثبیت شده است و پژوهشگاه ابن‌سینا در قالب این مرکز منش آماده مشارکت با بخش‌های دولتی و خصوصی در زمینه تولید نژادهای برتر گاومیش در کشور است.

مدیر گروه جنین‌شناسی و آندرولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا در ادامه افزود: با توجه به اقلیم ایران، خشکسالی و کمبود آب و ضرورت توجه به تقویت تولید دام‌های سازگار با شرایط اقلیمی، شتر یکی از دام‌های مهم و تعیین‌کننده در صنایع دامی و غذایی کشور است. از این رو، پژوهشگاه ابن‌سینا طرح تثبیت فناوری‌ تولید جنین‌های آزمایشگاهی این دام را در دستور کار دارد و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم به همت پژوهشگاه ابن‌سینا و مساعدت های ریاست محترم جهاددانشگاهی شاهد توسعه این فناوری در صنعت دامپروری کشور باشیم. همچنین، پژوهشگاه ابن‌سینا آمادگی خود را برای توسعه و انتقال فناوری تولید مثل آزمایشگاهی دام‌های سنگین اصلاح نژاد شده در دیگر واحدهای جهاد دانشگاهی و واحدهای دامپروری کشور اعلام می‌دارد.

در ادامه، دکتر محمد مهدی نادری عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا و مدیر مرکز بایوفارم این پژوهشگاه درباره طرح تولید گاومیش‌های پربازده در این مرکز منش گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی کشور و اهمیت خودکفایی در زمینه محصولات دامی، پژوهشگاه ابن‌سینا نخستین پروژه مرکز منش خود را تولید جنین از گاومیش‌های اصلاح نژاد شده ایتالیایی تعریف کرد زیرا این گاومیش‌ها شاخص‌های تولیدی و اقتصادی بهتری نسبت به نژادهای ایرانی دارند و تکثیر آنها با استفاده از این فناوری، موجب رونق صنعت گاومیش‌داری در کشور می‌شود.
وی افزود: بدین ترتیب طی شش ماه پس از طرح موضوع در مرکز منش، تعدادی جنین به روش آی وی اف در این مرکز تولید شد و جنین‌های تولیدی پس از مدتی به رحم گاومیش‌های ایرانی منتقل شدند.

مدیر مرکز بایوفارم پژوهشگاه ابن‌سینا پروژه تولید جنین شتر دو کوهانه را از دیگر طرح های جاری مرکز منش دانست و گفت: مرکز اصلاح نژاد دام کشور متقاضی تولید جنین از شتر دوکوهانه بود که در واقع این پروژه مربوط به سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (FAO) بود که در نهایت، انجام آن به پژوهشگاه ابن‌سینا محول شد. با توجه به تعداد محدود شتر دوکوهانه در کشور و اهمیت حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه‌ی ارزشمند، به‌دنبال فراخوان فائو، پژوهشگاه ابن‌سینا در این زمینه اعلام آمادگی کرد و هم اکنون تثبیت دانش فنی تولید جنین این گونه، با تأمین تعدادی شتر دوکوهانه در حال انجام است.

رییس پژوهشگاه ابن‌سینا در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به جایگاه منحصر بفرد پژوهشگاه ابن‌سینا در حوزه فناوری‌های نوین تولیدمثلی در دام‌های سنگین در کشور و در منطقه، انتظار می‌رود حمایت‌های بیشتر نهادهای مسئول در این زمینه، به‌خصوص معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و نیز جهاد دانشگاهی از این مرکز خلاق و مؤثر در صنعت، موجب توسعه و شکوفایی هرچه بیشتر این مجموعه شود.

 

000
خواندن 552 دفعه

تماشاخانه تصویر