بازگشت به لیست کتابها

عنوان پارسیدرس های مشاوره ژنتیک (کتاب 5): ملاحظات حقوقی
عنوان انگلیسیLecture Notes in Genetic Counseling (5): Logical Aspects
سال انتشار1395
تعداد صفحات50
شابک978-600-5406-53-5
نویسندگاندکتر سعیدرضا غفاری، دکتر علیرضا میلانی فر، دکتر مریم رفعتی
مترجم/ها-
انتشاراتپژوهشگاه ابن سینا
درباره کتاب این کتاب بخشی از مجموعۀ بیست جلدی «درس‌های مشاورۀ ژنتیک» است که به ملاحظات حقوقی در مشاوره ژنتیک می‌پردازد.
مشاورۀ ژنتیک فرایندی ارتباطی بین مشاور و مشاوره‌گیرنده است. البته در این فرایند، ابعاد زمانی، مکانی و نیز اشخاص و موضوعات دیگر نیز، افزون بر مشاور و مشاوره‌گیرنده، مؤثر و تعیین‌کننده‌اند. پیچیدگی خدمات ژنتیک موجب طرح موضوعات و نکاتی شده است که پیش از این جوامع انسانی و پزشکی با آن مواجه نبوده‌اند. در فرایند ارتباطی مشاورۀ ژنتیک، حال و آیندۀ مشاور و مشاوره‌گیرنده و گاه اطرافیانش، تحت تأثیر قرار می‌گیرند. نو بودن علم ژنتیک و پیچیدگی‌های آن رویکردهای حقوقی به مشاورۀ ژنتیک را نیز پیچیده و دشوار کرده است. مسائلی متعدد، از ارتباط کادر درمانی و بهداشتی با دریافت‌کنندگان خدمات ژنتیک، که حقوق و وظایفی را برای مشاور و مشاوره‌گیرنده ایجاد می‌کند، تا حق بر محرمانگی یافته‌ها و داده‌های پزشکی و پیش‌بینی‌ها دربارۀ وضعیت آتی افراد و آثار و نتایج آن، به‌عنوان چالش‌هایی جدی در عرصۀ ژنتیک، نه تنها در کشور ما بلکه در سطح جهان، مطرح شده‌اند که نشان‌دهندۀ اهمیت و پیچیدگی این حوزۀ نوظهور علم است.
به‌دلیل پیچیدگی‌های پیش‌گفته، مشاوران ژنتیک به‌عنوان گروهی از ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی باید با اصول حرفه‌ای این رشته آشنا باشند. ملاحظات حقوقی و مقررات مرتبط با امر مشاوره نیز، هم از منظر عمومی، یعنی ارائۀ خدمت یک شهروند به دیگر شهروندان و هم از منظر تخصصی، یعنی مهارت و دانش مشاورۀ اصولی ژنتیک، باید به مشاوران آموزش داده شود.
در این کتاب به‌طور خلاصه، موضوعات حقوقی‌ای که باید مورد توجه مشاوران ژنتیک قرار گیرد، طرح می‌شود. گفتنی است که مطالب این کتاب به‌هیچ وجه نباید به‌مثابه سند قانونی تلقی شود و در صورت نیاز به دریافت مشاورۀ حقوقی، لازم است با حقوقدانان یا وکلای رسمی دادگستری تماس گرفته شود.
فهرست فصل اول: ملاحظات حقوقی در مشاوره ژنتیک
- اخلاق و حقوق
- قانون و مشاوره ژنتیک
- تقصیر غیرعمدی
- وظیفه
- چالش‌های اخلاقی و حقوقی دستاوردهای ژنتیکی

فصل دوم: نمونه‌های بالینی

فصل سوم: پاسخ‌نامه