کلیات برنامه زمانبندی برگزارکنندگان اعضای برگزارکننده
ثبت نام مجوز آموزش مداوم محل برگزاری مقالات (خالی)
گالری تصاویر (خالی) لیست سمینارها

ژنتیک؛ حقوق، اخلاق، روانشناسی
چهارشنبه 19 آبان 1389 الی پنج‌شنبه 20 آبان 1389
http://genetics.avicenna.ac.ir

در سال‌های اخیر تحولات و پیشرفت های قابل توجهی در علم ژنتیک پدیدار شده است. از این پیشرفت‌ها میتوان به شناسایی و تهیه نقشه ژنتیک موجودات مختلف از جمله انسان، شبیه‌سازی، شناسایی علل ژنتیک بیماری‌ها و تشخیص بیماری‌ها بر اساس اطلاعات ژنتیک اشاره کرد. هریک از این پیشرفتها و دستاوردهای نوین در شاخه های مختلف علم ژنتیک، به همراه خود مسائل و پرسش هایی را نیز در عرصه های مختلف اخلاق، حقوق و روانشناسی طرح کرده است.
از منظر حقوقی، در خصوص یافته های علم ژنتیک مناقشه ها و مسائلی مطرح شده است. به طور کلی، جمع آوری، پردازش، استفاده و ذخیره سازی داده های ژنتیک انسانی خطرات بالقوه‌ای برای رعایت و اعمال حقوق، آزادی های اساسی، احترام به شأن انسانی و روابط قراردادی شهروندان دارد که این امر مستلزم بازنگری قوانین و تدوین قوانین جدید برای نظارت بر این فرایند است. همچنین، دستاوردهای علم ژنتیک به طور گسترده مباحث جرم‌شناسی را تحت تأثیر قرار داده و موجب طرح دیدگاه های نوین در این حوزه شده است.
در حوزه اخلاق پیشرفت علم ژنتیک به ویژه در زمینه ژنوم انسانی و امکان استفاده نادرست از این دانش، موجب طرح پرسشها و نگرانی های اخلاقی متعدد شده است. از جمله اینکه یافته‌های علم ژنتیک می‌تواند مورد سوءاستفاده کارفرمایان و بیمه گران قرار گیرد و اصول اخلاقی چون احترام به خودمختاری فرد، برابری و عدم تبعیض را خدشه دار کند. همچنین، به کارگیرى گسترده ژن درمانى به منظور ارتقاى نژاد انسانى، مى‏تواند به فرو نشاندن خصیصه هاى اجتماعى، مانند خصیصه‌هاى رفتارى یا فیزیکى نامطبوع و تجدید فعالیت اصلاح نژاد و استفاده از آن، منجر شود.
در زمینه روانشناختی نیز یافته های علم ژنتیک با توجه به تأثیر ژن ها در رفتار، بر تربیت و برنامه های تربیتی آثاری قابل توجه دارد که در ژنتیک رفتاری مورد بررسی قرار میگیرد. این تأثیر هم در حوزه نظری و هم در حوزه روانشناسی به خوبی آشکار است. در این حوزه ها مسائلی متعدد قابل طرح است.
به نظر می‌رسد پیشرفت فناوری های ژنتیک غیرقابل اجتناب است ولی باید برای کنترل و سازماندهی موجه و اخلاقی آثار اجتماعی این پیشرفت ها تلاش کرد. در چارچوب این تلاش‌ها، پژوهشگاه ابن‌سینا در نظر دارد با مشارکت دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، سمینار «ژنتیک: حقوق، اخلاق و روانشناسی» را برای بررسی ابعاد یافته های علم ژنتیک برگزار نماید. در این سمینار، افزون بر بررسی شاخه های مختلف علم ژنتیک و تبادل اطلاعات در خصوص یافته های نوین در این عرصه، جنبه های حقوقی، اخلاقی و روانشناختی علم ژنتیک مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد و آخرین نظریه‌ها، یافته‌ها و راهکارها در این خصوص ارائه می‌شود.


دکتر محمدمهدی آخوندی: رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ـ ابن‌سینا و رئیس کنگره؛ دکتر گودرز افتخار جهرمی: رئیس دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کنگره؛ دکتر علی متولی‌زاده اردکانی: مدیر گروه غدد تولیدمثل و آندرولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا و دیبر علمی کنگره؛ دکتر محمد راسخ: مدیر گروه حقوق و اخلاق زیستی پژوهشگاه ابن‌سینا و دبیر علمی کنگره