کلیات برنامه زمانبندی برگزارکنندگان اعضای برگزارکننده
ثبت نام مجوز آموزش مداوم محل برگزاری مقالات (خالی)
گالری تصاویر (خالی) لیست سمینارها

اندومتریوز
چهارشنبه 22 آبان 1387 الی پنج‌شنبه 23 آبان 1387
http://endometriosis.avicenna.ac.ir

اندومتریوز از جمله اختلالات شایع در بین بیماری‌های زنان و مامایی است که در حدود10-5 درصد زنان جهان در سنین باروری به آن مبتلا می‌باشند. در این عارضه بافت اندومتر در نواحی خارج از رحم یافت می‌شود که می‌تواند منجر به واکنش‌های مزمن و التهابی در زنان ‌گردد. در سالهای اخیر گامهای قابل توجهی در سطوح مختلف منطقه‌ایی، ملی و بین‌المللی صورت پذیرفته تا پژوهش و مهارتهای بالینی را به پیش رانده و کیفیت کلی زندگی زنان مبتلا به اندومتریوز را ارتقاء دهد . از آنجایی که این بیماری تأثیرات منفی مشهودی بر سلامت جسم و روان و رفاه اجتماعی مبتلایان دارد و دانشمندان به سختی به کشف مکانیزم مولکولی دخیل در روند پیشروی اندومتریوز دست یافته‌اند ، پژوهشکده ابن‌سینا به عنوان یکی از مراکز پژوهشی پیشرفته کشور در زمینه باروری و ناباروری و بیماری‌های مرتبط در چند سال اخیر اقدام به ایجاد زمینه‌سازی برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی در مورد بیماری اندومتریوز نموده است. ایجاد مدل حیوانی آندومتریوز و بررسی داروی پنتوکسی‌فیلین در مدل حیوانی و طرح‌های بررسی میزان CA-125 در سرم بیماران مبتلا به اندومتریوز و بررسی نقش آنتی‌بادی‌های ضد تیروئید در بیماران مبتلا به اندومتریوز در پژوهشکده ابن‌سینا در حال انجام و یا به پایان رسیده‌ است .

اندومتریوز بیماری بسیار پیچیده‌ای است که بسیاری از سیستم‌های فیزیولوژیک بدن با آن درگیر می‌باشند. بطور مثال بررسی‌ها نشان میدهد که مواردی چون فاکتورهای التهاب‌آور و سیتوکین‌ها در سیستم ایمنی، ژنهای مربوط به سیستم دفاعی ایمنی، پلی مورفیسم و تفاوت‌های ژنتیکی افراد مبتلا به اندومتریوز، سیستم غدد و فاکتورهای رشد اپیدرمال بویژه VEGFو GnRH و نقش استروژن و پروژسترون، تغذیه،‌ فاکتورهای ریسکی در محیط زیست و کیموکان‌ها در ایجاد اندومتریوز نقش دارند. هم اکنون تحقیقات در زمینه‌های ژنتیک، ایمونولوژی، زیست محیطی، جراحی،‌ بهداشت باروری اندومتریوز در بسیاری از آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در سطح جهان در حال انجام می‌باشد.

با توجه به نیاز مبرم جامعه در ایجاد زمینه‌های علمی- تحقیقاتی برای آشنایی اولیه با این بیماری و برنامه‌ریزی جهت دستیابی به روش‌های درمانی جدید اندومتریوز، پژوهشکده ابن‌سینا مفتخر است که در آبان ماه 1387 برگزار کننده اولین کنگره اندومتریوز در کشور باشد. در این کنگره، جدیدترین یافته‌ها و نظریات علمی در مباحث بیماری‌زایی، روشهای بیماری شناسی، درمانهای پزشکی، علل شکست درمانهای ناباروری و جنبه‌های ارتقاء کیفیت زندگی مبتلایان به اندومتریوز مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت . انتظار آن می‌رود که این کنگره بستری به منظور تبادل نظر در جهت درمان بیماران اندومتریوز در ایران، میان پزشکان بالینی و دانشمندان را فراهم کند و تمامی متخصصین ذیربط علی‌الخصوص دست ‌اندرکاران مراقبت از سلامت زنان مبتلا به اندومتریوز در ایران که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در ارائه خدمات درمانی در این امر دخیل هستتند در اولین کنگره آندومتریوز نیز حضور به هم رسانند.

امیداوریم که شاهد حضور فعال شما در کنگره و همکاری‌تان در امر اطلاع‌رسانی اخبار مرتبط با آن برای علاقمندانی باشیم که به هر دلیل در صدد کسب اطلاعات بیشتر در مورد اندومتریوز می‌باشند.


دکتر محمدمهدی آخوندی ، رئیس پژوهشکده فن آوریهای علوم پزشکی جهاد دانشگاهی -ابن‌سینا ، رئیس کنگره



دکتر زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، رئیس کنگره



دکتر علی متولی‌زاده اردکانی، مدیر گروه غدد تولید مثل و آندرولوژی ، دبیر علمی کنگره