دفتر آموزش مداوم جامعه پزشکی (CME)

پژوهشگاه ‌ابن‌سینا از سال ۱۳۷۷ به منظور ارائه جدیدترین دستاوردهای علمی در زمینه تکنولوژی‌های نوین باروری و بیوتکنولوژی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش مداوم در قالب سمینارها و کارگاهها نموده است و از سال ۱۳۸۱ با دریافت مجوز ایجاد مرکز آموزش مداوم و انتصاب دبیر آموزش مداوم از سوی اداره کل آموزش مداوم جامعه پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به‌طور مستقل می‌تواند نسبت به دریافت مجوز برگزاری دوره‌ها و اعطای امتیاز آموزش مداوم به شرکت‌کنندگان دوره‌های آموزشی اقدام نماید. آموزش مداوم، کلیه فعالیت‌های بعد از فارغ‌التحصیلی جهت حفظ مهارتهای کسب شده و ارتقاء کیفی و کمی و آموختن مطالب و مهارتهای جدید علمی می‌باشد که در خصوص جامعه پزشکی، می‌تواند منجر به ارتقاء کیفی و کمی ارائه خدمات بهداشتی ـ درمانی جامعه گردد.

در برگزاری سمینارها، سمپوزیم‌ها و کارگاه‌های این پژوهشگاه، همواره سعی بر این است که از همکاری علمی و آموزشی سایر مراکز تحقیقاتی داخل و خارج کشور استفاده شود. این امر هم موجب ارتقاء سطح علمی و آموزشی این دوره‌ها می‌گردد و هم زمینه گسترش همکاری آتی را فراهم می‌نماید. خوشبختانه در چند سال اخیر استقبال شایان توجهی نسبت به دوره‌های آموزشی این پژوهشگاه مبذول شده است به نحوی که درخواست برگزاری مجدد برخی از کارگاه‌ها مورد تأکید بسیاری از متخصصین و علاقمندان بوده است.

هدف از آموزش مداوم در پژوهشگاه، ارتقاء و حفظ توانمندی حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان گروه علوم پزشکی (علوم پایه و بالینی) در کلیه سطوح مطابق ارزشهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ملی در راستای حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه است. بدین منظور طراحی برنامه‌های آموزش مداوم به صورتی انجام می‌شود که مخاطبان با جدیدترین یافته‌ها و روش‌های تئوری و عملی در هر برنامه آشنا شده و مباحث ارائه شده به ارتقاء دانش، نگرش و عملکرد ایشان بیانجامد. این آموزش‌ها به صورت رسمی و غیررسمی، مستقیم و غیرمستقیم با به کار بردن شیوه‌های نوین، ابداعی، پویا و کارآمد آموزش پزشکی و برگرفته از نیازهای فردی، حرفه‌ای، ملی، منطقه‌ای و جهانی با در نظر گرفتن امکانات و محدودیت‌ها است.

حیطه موضوعات برنامه‌های آموزش مداوم پژوهشگاه مبتنی بر فعالیت مراکز تحت پوشش و شامل مباحث بیوتکنولوژی، تولیدمثل و ناباروری، سرطان، نانوفناوری و رشته‌های وابسته می‌باشد. بنابراین بر اساس فعالیت مشترک گروه‌های پژوهشی و کمیسیون‌های تخصصی فوق‌الذکر، محتوای برنامه‌های آموزش مداوم این مجموعه به صورت بین‌رشته‌ای و متنوع بوده و مخاطبان برنامه‌های آموزش مداوم، طیف وسیعی از متخصصان رشته‌های مختلف علوم پایه و بالینی پزشکی به ویژه متخصصین رشته‌های زنان و زایمان و نازایی، ارولوژی، آندرولوژی، جنین‌شناسی، علوم آزمایشگاهی، پاتولوژی، بيماريهای عفونی و گرمسیری، زیست‌شناسی، میکروبیولوژی، ایمونولوژی، بیوشیمی، ژنتیک، روانپزشکی و روانشناسی، نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی، فارماکولوژی، داروسازی، پزشکان عمومی، ماماها و پرستاران را در بر می‌گیرد.

دفتر آموزش مداوم پژوهشگاه به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در خصوص برنامه‌های آموزش مداوم، به امر تدوین سیاست‌ها، برنامه‌ریزی آموزشی و هماهنگ‌سازی آن با اولویت‌ها و برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشتغال دارد که حضور مدیران ارشد و متخصصان صاحب‌نظر پژوهشگاه در این کمیته، منجر به بهبود نگرش و کسب حمایت بیشتر علمی و اجرایی از برنامه‌های آموزش مداوم از یک سو و نوآوری در نحوه تدوین، اجرا و افزایش کیفیت دوره‌های آموزش مداوم از سوی دیگر محقق خواهد گردید.

در این راستا، اجرای برنامه‌ها با مشارکت و همکاری مراکز فاقد و دارای اعتبار آموزش مداوم در اولویت می‌باشد که این مراکز شامل دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و نهادهای علمی دولتی و غیردولتی در داخل و خارج کشور است. نحوه مشارکت شامل همکاری علمی و اجرایی اعم از تدوین مفاد دوره آموزشی، پذیرش شرکت‌کنندگان، استفاده از فضاها و امکانات آموزشی موجود در هر یک از مراکز علمی و تبادل نظر متخصصین و مدیران ارشد هر دو مجموعه می‌باشد.

این پژوهشگاه با توجه به توانمندی نیروی انسانی و امکانات، ارتباط مناسب با متخصصین و صاحبنظران در داخل و خارج از کشور، داشتن زمینه‌های علمی به دلیل وجود مراکز پژوهشی متمرکز در حیطه‌های مورد بحث و حضور متخصصان در بیش از ۲۵ رشته تخصصی وابسته، توان همکاری و اجرای برنامه‌های آموزش مداوم با سایر دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و مراکز پژوهشی مستقل کشوری و منطقه‌ای بین‌المللی را دارد.

علاقمندی متخصصان کشور به موضوعات نوین ارائه شده، اجباری بودن آموزش مداوم و عزم وزارت بهداشت در زمینه اعتباربخشی، توانمندی جهت برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت حرفه‌ای ـ تخصصی، راه‌اندازی سیستم‌های آموزش از راه‌دور و تمایل سازمانهای دولتی و غیردولتی برای برگزاری برنامه‌های آموزش مداوم مشترک با پژوهشگاه، از فرصت‌های مهم پیش‌رو در دفتر آموزش مداوم می‌باشد.

کارشناسان:

  • عارفه سبزی پور
  • شیما صدیقی نیا
حمید حمزه زادهمدیر دفتر آموزش مداوم جامعه پزشکی
دکتر علی صادقی تباردبیر آموزش مداوم جامعه پزشکی
دکتر سیدعلی آذینرئیس مرکز آموزش مداوم جامعه پزشکی

با تلاش همکاران اداره آموزش و به منظور تبادل اطلاعات و دستاوردهای علمی ـ پژوهشی پژوهشگران پژوهشگاه با سایر متخصصین فعال در مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی، سالانه یک سمینار یا کنگره تخصصی ملی یا بین المللی در زمینه تکنولوژی‌های نوین باروری، بیولوژی، بیوتکنولوژی و سایر زمینه‌های مرتبط با باروری و ناباروری در پژوهشگاه برگزار می‌گردد که در برگزاری این سمینارها، از همکاری تعداد زیادی از مراکز علمی، تحقیقاتی، انجمن‌ها و مؤسسات داخلی و خارجی بهره‌مند می‌شود.

همایش و کنگره

به منظور انتقال یافته‌ها و نتایج پژوهش‌های پژوهشگران این مجموعه و آموزش مهارت‌های کسب شده به سایر متخصصین، سالانه تعدادی کارگاه تخصصی کشوری و بین‌المللی در زمینه تکنولوژی‌های نوین باروری، بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی و ... در پژوهشگاه برگزار می‌گردد. جهت برگزاری کارگاه های تخصصی و فوق‌تخصصی سعی شده از جدیدترین امکانات و تجهیزات و قویترین کادر علمی به منظور آموزش تکنیک‌های مورد نیاز متخصصین استفاده شود. لازم به ذکر است که حضور مدرسین خارجی در این کارگاه ها و استقبال صورت گرفته موجب شده است که هر سال برخی از این کارگاه ها به صورت دوره‌ای و با حضور مدرسین مذکور و ارائه جدیدترین دستاوردهای علمی تکرار گردد.

کنفرانس و کارگاه

به منظور ایجاد پویایی و نشاط علمی در پژوهشگاه و همچنین ارائه جدیدترین دستاوردهای علمی پژوهشگران، سخنرانی‌های علمی این پژوهشگاه به صورت مستمر و هفتگی در پژوهشکده‌های پژوهشگاه و مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا برگزار می‌گردد.

در این برنامه‌های آموزشی که در اکثر موارد با سخنرانی پژوهشگران داخل مرکز و در برخی موارد با سخنرانی میهمانانی از مراکز مختلف تحقیقاتی داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود، اعضای هیأت علمی و کارشناسان پژوهشگاه و علاقمندانی از خارج پژوهشگاه حضور دارند و در انتهای سخنرانی با بحث و تبادل نظر در خصوص موضوع ارائه شده و پاسخگویی به سؤالات، تصویر روشنی از موضوع ارائه می‌شود. در بعضی موارد ارائه سخنرانی در خصوص موضوعی، ایده‌ای نو را در ذهن حاضرین ایجاد می‌نماید که خود زمینه‌ساز پژوهشی جدید خواهد بود و در واقع هدف از برگزاری این سخنرانی‌ها ایجاد زمینه بحث و تبادل نظر و شناسایی زمینه‌های پژوهشی جدید در پژوهشگاه می‌باشد.

سخنرانی علمی ـ دوره ای


پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی - ابن سینا با هدف دستیابی به دانش فنی در زمینه فناوری‌های نوین زیستی از طریق انجام طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی آزمایشگاهی و بالینی، از سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد.

آخرین مطالب بلاگ

عضویت ها

عضویت ها

در رابطه با نحوه ی تشکیل انواع شرکت و همچنین نحوه...

دستاوردهای آموزشی

دستاوردهای آموزشی

انون،شرکت های تجاری را تحت نظم به خصوصی قرار داده...

دستاوردهای درمانی

دستاوردهای درمانی

ورشکستگی،تصفیه و مرور زمان نحوه تقسیم سود و زیان...

دستاوردهای فرهنگی

دستاوردهای فرهنگی

در این نوع شرکت ها مسئولیت بعضی از شرکا محدود به س...

دستاوردهای پژوهشی

دستاوردهای پژوهشی

شرکت های تجاری، اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوق...

تولیدات

تولیدات

در انتها خاطر نشان می شویم،ثبت شرکت فکر برتر،به لح...

گالری تصاویر

جستجو